Review FRITZ CHESS 11

<< Inapoi la jocul FRITZ CHESS 11

Multi dintre noi probabil isi mai amintesc de vremurile cand campionul mondial la sah, Gary Kasparov s-a duelat cu sistemul de inteligenta artificiala Deep Blue de la IBM, care la vremea respectiva era considerat cel mai puternic calculator pentru sah. Acum se pare ca o putere similara sau chiar mai mare are acces la calculatoarele personale si la utilizatorii obisnuiti ale lor. In meciurile pomenite mai sus, 3 la numar, scorul a fost de 1-1, cu o remiza. Ma gandesc ca daca acest Kasparov nu a reusit sa umileasca acel program la sah, nici noua nu ne va fi foarte usor cu “Fritz” si nici nu vom cauta un adversar mai bun foarte curand.

Fritz Chess 11” continua traditia a ceea ce a fost considerat la un moment dat cel mai bun motor de sah. Produs de Chessbase GmbH si publicat de Excalibur Publishing, de “Fritz” trebuie sa tii cont, in cazul in care nu folosesti PC-ul numai la a trage cu arme fantastice sau la topaitul prin tot felul de lumi virtuale. “Fritz” inseamna sah pur, fara prea multe trambite si surle, si ia acest joc foarte in serios.

Chiar daca “Fritz Chess 11” e numit profesor de sah de producator, sa nu cumva sa credeti ca e destinat celor care abia acum incearca sa invete jocul, pentru ca acestora nu le va fi usor. E, mai degraba, indreptat spre cei care au experienta pe tabla de sah si sunt interesati sa isi dezvolte abilitatile de sahist.

“Fritz Chess 11” incepe ca un joc de sah tipic, cu o tabla bi-dimensionala. Vei avea la dispozitie o multime de optiuni pentru pregatirea meciului de sah, iar aici cunostintele despre jocul mintii nu te vor salva. Asigura-te ca ai manualul de utilizare la indemana, pentru ca nu exista o optiune simpla pentru un joc nou, nici macar pentru un meci de antrenament; in schimb, vei avea de ales dintr-o multime de optiuni si tipuri de joc, precum turnee si reguli modificate. Chiar daca ofera o flexibilitate uimitoare, unii se pot incurca in multimea de alegeri pe care trebuie s-o faca inainte sa apuce sa mute un pion. Totusi, dupa ce aceste aspecte se dovedesc mai usor de inteles, flexibilitatea de care vorbeam se dovedeste a fi o caracteristica pozitiva, din moment ce “creierul” lui Fritz poate fi modificat pentru a juca din mai multe perspective, de la indiferent sau prost, catre agresiv sau pasiv si multe alte setari intermediare. Jocurile pot fi initiate sub un numar destul de mare de reguli schimbate sau chiar handicapuri care ii pot fi aplicate lui “Fritz”, in cazul in care vei fi invins prea des.

Daca e vorba de partea grafica, ma gandesc ca nu te intereseaza  un joc de sah pentru cat de bine ar arata, nu? Grafica lui “Fritz Chess 11” e destul de simpla, bi-dimensionala, insa vei avea la dispozitie sa ti se genereze si o imagine 3D a tablei de joc, insa acest lucru nu imbunatateste cu mult experienta din joc. Ecranul poate fi modificat dupa bunul plac, cu adaugarea sau eliminarea multiplelor ferestre ajutatoare sau care contin tot felul de informatii si statistici. Vei mai avea posibilitatea de a afisa “gandirea” lui “Fritz”, in sensul ca alegerea unei piese de pe tabla afiseaza toate pozitiile unde poate fi mutata, toate piesele pe care le ameninta precum si potentialele pericole noi.

De departea cea mai interesanta caracteristica a lui “Fritz Chess 11” este cea ca adversarul virtual poate comenta asupra oricarei mutari poti opta. “Fritz” isi exprima parerea despre o mutare ca fiind “o optiune slaba – nu e recomandat” sau “va bloca nebunul adversarului”, dar va si lista optiunile de mutare imediat urmatoare si consecintele lor, precum pierderea sau schimbul de piese. Este o metoda excelenta de invatare a sahului, chiar si pentru jucatorii cu o experienta indelungata.

Sahul e genul de joc care polarizeaza foarte usor opiniile. Majoritatea oamenilor il gasesc a fi un joc prea dificil si plictisitor, insa cei care i-au patruns tainele il gasesc a fi foarte stimulant si plin de recompense. “Fritz Chess 11” e creat tocmai pentru acestia din urma, astfel, daca ai interesul sa iti imbunatatesti jocul, “Fritz” iti va oferi lectiile si provocarile de care vei avea nevoie pentru mult timp... cel putin pana il vei putea invinge pe Kasparov.

• Windows XP/Vista
  • PC cu procesor de minimum 300 MHz (recomandat Pentium IV 2.2 GHz)
  • 64 de MB de memorie RAM (256 recomandat)